Din hjemmeside er først og fremmest det sted, der kommunikerer hvad du kan og sælger til dine kunder. Du skal med din hjemmeside have skabt en relation til dine kunder og måler er at få dem til at blive så lang tid som muligt – og i fremtiden vende tilbage til lige netop din hjemmeside.
Hjemmesider findes i mange forskellige typer, der er visitkort-hjemmesiden, bloggen, webshop og de helt store hjemmesider med detaljeret indhold og kompleks sammensætning. Uanset hvad formålet med din hjemmeside er, så skal den skabe en tillid til den besøgende, vise dine kompetencer med visuelle flotte effekter og ikke mindst, være nem at finde rundt i. En god hjemmeside kræver et minimum af sider, så den giver den besøgende den information de søger.
Skal du have en ny hjemmeside, vil jeg her give dig en kort introduktion til de sider der skal være på din hjemmeside, for at den er et godt udgangspunkt for din fantastiske forretning.
Forsiden
Forsiden er indgangen til din hjemmeside. Men det er ikke altid den indgang som de besøgende kommer ind af – da de ligeså ofte finder en anden dør der er åben. Nogle gange er det forsiden, andre gange er det en af de andre undersider der er på din hjemmeside. Din forside bør som minium består af 2 dele:
- En pæn indgang, som indbyder dine kunder til at se hvad du tilbyder, til hvem og hvordan din løsning kan hjælpe dine kunder.
- Fra indgangen skal du også præsenterer alle andre indgange din hjemmeside har.
Om siden
Siden, hvor du har den helt store chance for at præsenterer dig selv og dit brands DNA. Det er din mulighed for at vise, hvorfor du er det vigtigste og mest rigtige valg for kunden – ikke dine ydelser, produkter eller services, men dig!
Produkt eller service sider
Disse sider er lige til – de handler helt konkret om dine produkter eller services du tilbyder. Det er her du skal præsenterer de værdier dine produkter eller services kan give kunden. Du kan her også her du kan synliggøre, hvorfor dine kunder har brug for dit produkt.
Forløb / metode siden
Du kan være i en situation hvor dine produkter eller ydelser kræver at kunden kan se hvordan du griber et forløb eller proces an. Du kan her vise din proces eller arbejdsmetode og hvilke skridt kunden skal igennem, inden du har den endelige løsning. Det kan give kunden en tryghed, da du her kan vise hvilke skridt kunden skal involveres i og hvilke steps du håndterer fuldt ud for din kunde.
Blog
Der kan være mange holdninger til blogs – nogle hader dem og nogle elsker dem. Det kan dog være en rigtig god idé at din virksomhed bruger en blog. Den kan være et godt trækplaster for Google søgninger. Du kan her gå i dybden med nogle emner, din virksomhed beskæftiger sig med. Skriv om det du mener er vigtigt for dine kunder og besøgende på bloggen. Udvælg dig nogle få kategorier til din blog og skriv om dem. Typiske ting en blog kan indeholder er f.eks.
- Tips, tricks og fremgangsmåder
- Opskrifter eller DIY projekter
- Baggrundshistorier om dit brand
- Artikler der kan understøtte kunden i sin beslutning om dine produkter
- Indhol, der beskæftiger sig med emner der kan give en forsmag på det, du kan
Kontakt siden
Her er den oplagte side, hvor du kan give en kort introduktion til hvorfor den besøgende skal kontakte dig. Det er også her du kan tydeliggøre hvordan og i hvilket tidsrum du kan kontaktes. Du kan på siden inkluderer en kontaktformular, men indsaml kun de nødvendige data, så det sikres at GDPR overholdes – dine kunder er heller ikke villige til at opgive alt for mange informationer. Hvis du har et fysisk kontor, kan det være en god idé at vise det på et kort på siden.
Husk! Du er forpligtet til at oplyse dit CVR-nr, på hjemmesiden og er din virksomhed registreret som et selskan, skal selskabsformen også fremgå på hjemmesiden, f.eks. Firmanavn A/S.
Hvad med andre sider?
Er det så kun de sider der skal være inkluderet på din hjemmeside? Det korte svar er ja. Det givet et godt udgangspunkt for din hjemmeside, som selvfølgelig senere hen kan udbygges med flere sider og mere information. Dog er der yderligere nogle sider som er krævet og det er:
- Side hvor du viser din privatlivspolitik og cookiepolitik
- Side med handelsbetingelser, hvis du driver en webshop eller din hjemmeside foretager salgstransaktioner
Øvrige fornuftige sider
- Cases / portfolio side
- Konkurrenceside
- Side hvor kunden kan lave en hurtig udregning på din serviceydelse
- Jobs (husk at opdaterer den jævnligt 😉 )