Det er efterhånden mange år siden, at kunne virke som en helt ingeniøropgave at lave en nogenlunde fungerende hjemmeside – der samtidig var bare lidt pæn at se på også. Der findes idag masser af alternativer til at udvikle din hjemmeside helt fra bunden, og du kan faktisk lave din egen hjemmeside mere eller mindre gratis idag. Der er dog stadig nogle punkter jeg synes er vigtige at forholde sig til, hvis din hjemmeside skal være vellykket.
Jeg giver dig herunder nogle enkelte punkter du bør have fokus på – og hvorfor du måske bør få en professionel til at lave din hjemmeside. For selvom det er gratis at bygge din hjemmeside idag, kan det måske ende med en hjemmeside der alligevel ikke virker efter hensigten.
Gør-det-selv eller professionel hjemmeside?
Når du har besluttet dig for at du skal have en hjemmeside, er det næste du skal beslutte dig for, om du vil lave den selv eller få en professionel til at udvikle den for dig. Uanset hvad vil din hjemmeside med stor sandsynlighed blive udviklet i et CMS (Content Management System) – her er det mest anvendte WordPress, og også det jeg selv anvender til mine kunder. Det er det absolut førende på markedet og har masser af muligheder for at tilpasse design og funktionalitet.
WordPress er gratis, men kræver du har et domæne og webhotel, du kan installerer det på. Her er også flere muligheder, alt efter behov for din hjemmeside og email. Jeg hjælper dig gerne med at vælge den rigtige løsning til din hjemmeside. Jeg anbefaler som regel Simply.com eller One.com til de basale hjemmesider – har din hjemmeside mere komplekse behov, finder vi en løsning sammen.
Vælger du en professionel til at udvikle din hjemmeside, kan der være mange måder du betaler for det på. Hos mig kan du se hvad hjemmesiden indeholder og jeg har også nogle gode startpakker, der kan være et godt udgangspunkt for lige netop din løsning. Der er masser af selvstændige og webbureauer der kan lave din hjemmeside, men vær opmærksom på prisen – og vær særligt opmærksom på de webbureauer der udføre din hjemmeside, hvor betalingen er på en abonnementsløsning. Det kan sjældent betale sig og ofte bliver du låst til et system du ikke kan flytte til en anden udbyder.
Prisen for en hjemmeside varirer typisk mellem 5.000 – 100.000 kr. – derfor er det vigtigt vi sammen finder den løsning du har behov for og ikke mere end det.
Domæne og webhotel til din hjemmeside
Når din hjemmeside skal online, skal du bruge et domæne og webhotel din hjemmeside kan ligge på. Normalt har man behov for et .dk-domæne, men din virksomhed kan også have behov for et mere internationalt domæne, f.eks. .com-domæne eller .eu-domæne. Domænet skal du betale for – dette er en fast afgift til f.eks. DK Hostmaster. Derudover kan prisen varierer alt afhængig af hvilken udbyder du registrerer det igennem.
Når du skal vælge løsning til dit webhotel, skal kravet til hjemmesiden afdækkes. Ofte har en ny hjemmeside ikke behov for et dyrt webhotel, med masser af krafter og funktioner. Du kan i de fleste tilfælde sagtens købe hos udbydere som Simply.com eller One.com.
Unik hjemmeside eller standard skabelon?
Skal dit hjemmeside design være helt unikt eller kan der tages udgangspunkt i et WordPress tema? Mange WordPress temaer er et rigtig godt startsted, som stader tillader en stor frihed i designet af din hjemmeside – og professionelt udseende. Disse temaer kommer som ofte med en såkaldt pagebuilder, der giver dig mulighed for via designe dine sider, som du vil. Et godt professionelt opbygget tema til WordPress, koster omkring 500 kr. og det vil i langt fleste tilfælde dække behovet til din hjemmeside.
Der kan også være helt specifikke krav til en funktion eller et design på din hjemmeside, som gør at den skal være helt unikt designet fra bunden. Det behøver ikke være dyrt – med de rigtige forudsætninger dialoger kan den rigtige leverandør godt matche dine behov, uden regningen stikker helt til himlen.
Den samlede pris for hjemmesiden varierer, naturligvis, efter kvalitet og krav, men en hjemmeside hos mig starter ved ca. 3.800 kr. og op til 20.00 kr. – men så er der også mere inkluderet end hjemmesiden – her får du en helt kørende identitet til din virksomhed.